REALITY PRAHA A OKOLÍ – projekty vs. realita

09:00 h
26. 04. 2018
Hotel Four Seasons Prague, Praha
Kontakt
 
 

Mediální dům CN Invest spolu s ekonomickým deníkem E15 pořádají pod značkou exkluzivního časopisu E15 Premium business snídani a odbornou diskuzi na téma „Reality v Praze a okolí“, která se uskuteční v krásných prostorách hotelu Four Seasons.

E15 PREMIUM je prestižní setkávání nad důležitými tématy, která hýbou byznysem a veřejným děním. Naším záměrem je tak vystupovat v roli prostředníka při řešení aktuálních ekonomických otázek, a iniciovat tak širší diskuzi na toto téma mezi zainteresovanými subjekty a odbornou veřejností.

Témata k diskuzi:

  • Dostupnost bydlení v Praze, financování
  • Přerůstání Prahy do Středočeského kraje
  • Problematika povolovacích řízení, ceny pozemků, spolupráce s městem a obcemi
  • Infrastruktura

Program:

8.30 – 9.00 registrace

9.00 – 11.00 servírovaná snídaně, panelová diskuze

Řečníci:

Klára Dostálová – ministryně, Ministerstvo pro místní rozvoj

Tomáš Pardubický – generální ředitel, FINEP

Ondřej Boháč – ředitel, IPR Praha

Karel Říha – projektový a finanční manažer, Odbor regionálního rozvoje, Středočeský kraj

Michal Jalovecký – výkonný ředitel, Ekonomické stavby – divize Polsko

Moderátor: Lukáš Kovanda

 

Generální partner: FINEP

Záštita: Středočeský kraj, Ministerstvo pro místní rozvoj

 

 

Podívejte se na video z akce:

 

Místo 22 stavebních úřadů by v Praze mohl být jeden, říká ministryně pro místní rozvoj Dostálová

„Co spojuje následující země jako Irák, Svazijsko nebo Rwanda? Všechny mají rychlejší povolovací procesy než Česká republika,“ zahájil diskuzi E15 Premium „Reality v Praze a okolí“ moderátor Lukáš Kovanda. Česko obsadilo v délce stavebních řízení 165. místo ze 180 zemí světa. 

Vše kolem stavby hezky pod kontrolou Se službami Monitoring a Úložiště spolehlivě víte o všem, co se děje na stavbě i kolem ní. Více informací „Tohle srovnání nemám ráda. Je tam 26 kritérií. Z nich se stavebního zákona se týkají jen tři. Není to jenom vina stavebního zákona. Je to soubor opatření, které Českou republiku můžou posunout výše,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Dostalová dále promluvila o tom, jak se česká státní správa srovnává s novelou stavebního zákona, která platí od ledna. „Po čtyřech měsících narážíme na první problémy. Chtěli jsme, aby závazná stanoviska vydávaly stavební úřady. Kvůli resortismu máme speciální úřady,“ řekla Dostálová.

„Vláda navýšila obcím 100 milionů korun, aby navýšily počty úředníků. Všude jsou zpoždění 20 až 30 dnů. Závazná stanoviska se vydávají tam, kde to zákon vůbec nevyžaduje.“ Ministryně doplnila, že jejím cílem je v povolovacím řízení jedno razítko a jeden úřad. „Místo 22 stavebních úřadů v Praze by se mohl udělat jeden,“ poznamenala Dostálová.

Ministryně promluvila i o potřebě změny stavební legislativy, kde je například doposud chráněné pásmo kolem tratí kvůli parním lokomotivám. „Paní Krnáčová nám vzkázala přes média, že nám udělá nový stavební zákon. Já bych byla proto, aby tady fungovala komunikace a koordinace,“ řekla Dostálová. Doplnila, že nový stavební zákon by měl být předložen vládě nejpozději na podzim 2020.

Novinky   Krnáčová chce do roka navrhnout věcný záměr stavebního zákona. Dostálová to považuje za chybu „Tématem výstavby 80. let bylo teplo a voda. V 90. letech se do našeho života propsala touha po svobodném životě. Nebýt závislý na nájemní smlouvě, bydlet ve svém,“ uvedl svoji přednášku generální ředitel Finepu Tomáš Pardubický. „Stala se ale i symbolem staveb v parku, kde je vše povoleno. Vyvolala alergickou reakci ve volbách 2014.“

„Stojíme na prahu nových kvalit života. Jednou z těch tužeb je čas. Čas věnovaný osobnímu rozvoji a koníčkům. Ne na dojezd do práce. Nová generace není připravená pracovat 14 hodin. Váží si svého času a hodnotí každou minutu,“ hodnotí nastupující generaci Pardubický.

Šéf Finepu se zabýval i sociálními dopady realitního trhu. „40 procent pracujících v Praze bydlí ve středních Čechách. O to více se zvyšuje dopravní zátěž. V satelitech se děti odlučují od svých spolužáků a začleňují se spíše do online komunit,“ uvedl Pardubický.

Rozhovory   Stavěla bych, až bych brečela. Ale nemohu, říká primátorka Adriana Krnáčová Generální ředitel Finepu mluvil také o posunu v rétorice politiků. Zatímco před volbami před čtyřmi lety slovně útočili na developery, teď se v jejich heslech objevuje podpora výstavby. Podmínky to ale podle něj nezměnilo.

Ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřej Boháč tvrdí, že Praha co se týče investic není tak bohaté město, jak se tvrdí. „Vypracovali jsme plán mobility do roku 2030. Poptáváme 340 miliard, Praha má k dispozici 83 miliard. 50 jde na městský okruh, 40 miliard na metro D,“ uvedl Boháč. Hlavní město si podle něj dvě tak velké dopravní stavby nemůže dovolit a bude muset požádat o pomoc stát. Má navíc ještě vnitřní dluh, jehož příkladem je stav Libeňského mostu.

„Zóna dojíždění se rozšiřuje na dvojnásobek evropského průměru. Došlo k silnému nárůstu urbanizovaných ploch za hranicemi Prahy. To je problém, který budeme muset řešit,“ varoval Boháč.

Srovnání s polským realitním trhem poskytl výkonný ředitel tamní divize Ekonomických staveb Michal Jalovecký. „Délka stavebního řízení se moc neliší. Některé věci v procesu se ale mění. Například katastrální soudy vůbec proces výstavby nedrží,“ uvedl Jalovecký.

„Výstavba expanduje neuvěřitelným tempem. Wroclaw se rozrůstá do krajiny, i když to není úplně žádoucí. I když je společnost více rovnostářská, koupě bytu ve městě začíná být pro průměrného Poláka nedosažitelná,“ doplnil Jalovecký. Pozitivně hodnotí rozvoj infrastruktury v polských městech.

Za často zmiňovaný Středočeský kraj promluvil manažer jeho rozvojového odboru Karel Říha. „Je to kraj s nejintenzivnější výstavbou v České republice. Je dobrou adresou pro špičkové investice,“ uvedl Říha. Ceny bytů   Klienti si refinancují hypotéky za desítky miliard.

„Je důležité, aby se preferovala veřejná doprava. Z dopravních zácep není možné se prostavět. Je otázkou času, kdy Praha po vzoru ostatních metropolí omezí vjezd do centra,“ řekl Říha.

„Obávám se podpory sociálního bydlení. Jsou to modely z Francie a Německa, kde selhaly. Zatížila se střední třída, které se podpora netýkala. Nůžky se potom rozevírají,“ varuje šéf Finepu v následné diskuzi.

„Panuje tu hrozná roztříštěnost. Zateplení dělá ministerstvo životního prostředí, sociální bydlení ministerstvo práce a sociálních věcí, další věci jsou pod ministerstvem průmyslu. Ke změně kompetenčního zákona nám ale chybí vláda s důvěrou,“ připomněla ministryně Dostálová.

Diskuze se posléze dostala i k cenám bytů. „Nejsem nadšený z cen, ale bublinu nevidím. V Praze čeká na schválení 40 tisíc bytů. Povolme 20 tisíc a ceny se zkorigují,“ uvedl Pardubický z Finepu. „Dali jsme pobídky ve formě zvýhodněných úvěrů. Ale jakýkoliv investor se ho snaží dostat do osobního vlastnictví,“ navázala Dostálová. „Peněz máme dost. Hlavně nám dovolte stavět,“ odpověděl ministryni Pardubický.

„Domníváme se, že ceny bytů porostou. Není důvod, aby stagnovaly nebo klesaly. Město může ten růst jen brzdit. Lidé budou potřebovat větší mobilitu. Ne být celý život přikování k jednomu bytu,“ zakončil Boháč z IPR.

Řečníci / Speakers

Tomáš Pardubický
Tomáš Pardubický
generální ředitel, FINEP HOLDING
Ondřej Boháč
Ondřej Boháč
ředitel, Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy
 
Klára Dostálová
Klára Dostálová
ministryně, Ministerstvo pro místní rozvoj
 
Karel Říha
Karel Říha
projektový a finanční manažer, Odbor regionálního rozvoje, Středočeský kraj
  
Michal Jalovecký
Michal Jalovecký
výkonný ředitel, Ekonomické stavby - divize Polsko
 

Partneři

FINEP
Moravská stavební
Art Gen Office Gallery
Středočeský kraj
MMR
Four Seasons
 

Kontakt

09:00 h
26. 04. 2018
Hotel Four Seasons Prague,
Praha
Hana Holková

Tel.: +420 606 756 466
E-mail: hana.holkova@cninvest.cz